Az e-toll, az autópálya és a bírság
Update link a bejegyzés alján!
Dél-Afrika kiterjedt és egész jó, néhol pedig kiváló állapotban lévő autópályáiért természetesen fizetni kell. Fizetni a fizetőkapuknál lehet, vagyis kell, különben nincs áthajtás. A szokásos menet szerint helyenként az autópálya kiszélesedik, az áthaladó forgalomnak megfelelően irányonként 3-10 kapuval, ahol az apró bódékban helyi fekete dolgozók veszik el a készpénzt vagy a bankkártyát. A legtöbb kapunál már relatíve megállásmentes áthaladásra is lehetőség van, ehhez persze előbb regisztrálni kell az autópályakezelőnél, akik pár 10 Randért cserébe a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges bármikor feltölthető számlát és egy kütyüt is adnak. Ez az e-tag vagy e-toll rendszer.
Azért mondom, hogy relatív megállásmentes, mert ahol pl csak 2-3 kapu van irányonként ott nincs külön kapu a kütyüvel rendelkezőknek, hanem a legszélsőt megosztva használják a különféle fizetésű autósok, így van aki megáll, van aki nem. Tehát akár sor is lehet ami persze ellentétes az e-toll filozófiájával, a kényelmes és problémamentes autózással. Ahol több kapu van, és elég nagy a kütyüt használók aránya, vagyis megéri, ott biztosítanak 1-1 folyosót erre a célra.
A fizetőkapuk egymástól nem egyforma távolságra találhatóak, gondolom a becsatlakozó utak, a pálya mellett lévő települések és pár egyéb dolog is közrejátszott a telepítésükben. Ennek megfelelően a fizetendő díj sem egységes, van, ahol csak 10R, de van, ahol meg 60R egy személyautó ára. Egy oda-vissza farm út kb 120R-ba kerül (3000 Ft), egy oda-vissza PMB úton pedig kb 400R (10.000 Ft) díjat fizetünk be. Nemrég voltunk egy esküvőn, nem is olyan messze, akkor 60R-ot fizettünk összesen. Tehát bár az üzemanyag (még) viszonylag olcsón beszerezhető, 320 Ft körül van egy liter benzin, a hosszú távú utakat jelentősen megdobja az autópálya díj. A pontos díjakról itt lehet tájékozódni: http://www.aa.co.za/on-the-road/calculator-tools/toll-fees.html
A Johannesburg-Pretoria agglomerációs kompexen belül is rengeteg autópálya és autóút van, jellemzően az utóbbi 10 év fejlesztéseként. Nagyon szépen kiépített, biztonságos, laikusnak szemre jól tervezett pályák, 2-5 sávval irányonként. Rendszeresek a karbantartások, és van, ahol még építik a felül átvezető hidat vagy épp szélesítik a forgalom igényei szerint az utat. Nagyon nagyon sok pénzt fektettek a rendszerbe, amiért eddig nem kellett fizetni egy fillért sem. Az agglomeráción belül nincs egy klasszikus fizetőkapu sem, persze amint kilépsz a zónából és haladsz a kivezető utakon, ahol már nem lehet azt mondani, hogy ez még Joburg vagy Pretoria, azonnal megjelenik az első szokványos-emberes kapu.
Az, hogy eddig nem kellett fizetni, nem jelenti azt, hogy nincsenek kapuk felszerelve. A teljes agglomerációs pályarendszer nagyon szépen tele van szórva e-toll kapukkal, amik viszonylag sűrűn helyezkednek el egymáshoz képest. A reptérre menet ami jó forgalomban olyan 20 perc távolságra van innen, legalább 5 kapu található, de a farmers marketre menet is van minimum 3-4 kapu. Ha pedig a farmra megyünk a körgyűrűn (ami nem az csak olyan mintha az lenne) akkor mire elérjük az első emberes kaput addig 4-5 kapu alatt biztosan áthaladunk. Legközelebb megszámolom.
A kapuk nagyon korrektül lettek kialakítva, szélesek, sok kamerával, érzékelőkkel, lila világítással köd és esti sötétség idejére. Az egész pályahálózat elképzelhetetlen összegbe kerülhetett, de nyilván szükség volt rá, nem véletlenül vannak néhol 5 sávos, de amúgy jellemzően 3-4 sávos szakaszok. A forgalom iszonyatos, reggel és este a munkába meneti és hazamenős forgalom még az 5 sávon is simán dugóvá alakul, ebben az időszakban ha nem muszáj, nem érdemes közlekedni.
Na de hogy elérjek a bejegyzés apropójához, a héten aktiválták a kapukat. Nagyon régóta húzódott már ez a kérdés, sok sok tiltakozó útlezárás, sztrájk, satöbbi módokon próbálták a civilek a dolgot elhúzni, az időpontot kitolni. A befektető/hitelező/karbantartó pedig a pénzét visszakapni. Emlékszem, amikor kicsit több mint egy éve először idejöttem már akkor hot topic volt a fizetős kapuk beüzemelése. Mert persze a pályát használni jó, és tartsák is karban, de fizetni nem szeretne érte senki.
Amit amúgy meg is értek, ha azt nézzük, hogy a számítások szerint egy átlag autós havi utazási költsége 1000R-al (25.000 Ft) növekszik meg ezután. És ez csak egy autóra számított összeg, tehát ahol egy családban több autó is található, márpedig aki csak megengedheti magának ott személyenként van 1-1 autó, ott ez a plusz költség igen magasra is felkúszhat. Igaz, hogy 1-1 áthaladás alkalmával nem kell sokat fizetni, egy személyautó 2-6R között van, de a kapuk sűrűsége és az átlag autós által megtett kilométerek alapján az 1000R per hónap per autó számomra is reálisnak tűnik. Sokan vannak akik legalább egy órát vezetnek mire a munkahelyükre érnek, és ha csak 5 kaput veszünk irányonként, egyenként 4R díjjal, akkor az napi 40R, 20 munkanapra 800R, plusz a hétvégi mozgások díja.
Annak ellenére, hogy évek óta tudja mindenki, hogy előbb-utóbb be lesznek kapcsolva a kapuk, az emberek nagyon kis százaléka gondoskodott csak a megfelelő berendezésről. A kütyü nem kerül sokba, egy számla nyitása az érzékelős dobozkával 45R, amit aztán le lehet autózni. Szinte az összes nagyobb bevásárló helyen van irodája az autópályakezelőnek, így még azt sem mondhatom, hogy elbújtak a lakosok elől vagy hogy nem lehetett volna felkészülni.
A forgalmat és a felkészületlenséget talán az az adat jellemzi a legjobban, hogy az egyik hozzánk egészen közeli kapu az első napon 1 millió autóst mért, amiből mindössze 1000-nek volt érvényes, feltöltött eszköze... Ez 0,001%-os készültség, van hova fejlődni.
Hogy miért ilyen rossz az arány? Természetesen senki sem akar ekkora összeget kifizetni, hiszen ez a plusz költség a családi kassza igen tetemes részét elviheti. Senki sem akar az elsők között lenni a fizetésben, "ha a többiek sem fizetnek akkor én minek fizessek". Azért sem érdemes ezen izgulni, mert "úgysem mi leszünk az elsők akiket megbüntetnek", hiszen ott van az a másik soksoksok millió autós, ki lehet még húzni e-toll fizetése nélkül. Ráadásul "úgysem tudják kiszámlázni vagy behajtatni", mert a rendőrségi adatbázis káoszos, maga a rendőrség pedig korrupt. Leghamarabb akkor szembesülnek majd az autósok csak bármiféle büntetéssel, amikor az éves license disk megújításakor a büntetés megjelenik a rendszámhoz kapcsolódva. Kipostázni fölösleges bármit is, mert senki sem fizeti be. Persze csak azokban az államokban érik el az autóst, ahol a büntetések rendszerileg hozzákapcsolódnak a rendszámhoz - sok olyan állam van még ahol a két adatbázis nincs összevezetve. Ha pedig valaki mégsem újítja meg a forgalmit, akkor sincs feltétlenül vész, mert ha mégis észreveszi a rendőr, akkor simán le lehet fizetni. Egyedül az "kényszerül" a disket megújítani és az esetlegesen megjelenő bírságokat befizetni, aki el akarja adni az autóját, mert azt tiszta forgalmi nélkül nem lehet, vagy aki fuvarozásból él.
Tehát gyakorlatilag semmi kényszer nincs perpillanat ami rávenné a lakosokat a jogkövető magatartásra. Az e-toll regisztráció most még inkább becsületbeli és "ki tudom-e fizetni" kérdés. Szerintem legalább egy év kell ahhoz, hogy 50% fölé kússzon a szabályosan közlekedők aránya. Addigra terjed majd el a hír a különféle bírságokról, horror befizetendőkről a forgalmit megújítóknál és biztosan lesznek más módok is ahogy "pórul lehet járni".
Jogosan merül fel a kérdés, hogy van-e más ésszerű alternatíva az autópályás autós közlekedéssel szemben. Az igazság az, hogy nem nagyon. A régi főutak többsége eddig sem bírta a pályát nem használók tömegét, most még rosszabb a helyzet, csúcsidőben képtelen elvezetni a forgalmat. BKV-szerű tömegközlekedés nuku, ami van az is nagyon veszélyes. Taxizni badarság mert drága és (állítólag) szintén nem túl biztonságos, bár nekem eddig csak jó tapasztalataim voltak. Vannak még iránytaxik, amik külföldiként és szőkeként szintén nem az életbiztosítás kategóriába tartoznak. Ami praktikus és használható, az a Gautrain, egy gyorsvasút vonal. Nem olcsó, de őrzött parkolóhely, kényelmes és tiszta vagonok, biztonsági őrök, bár nem túl sűrű de gyors menetidő, valamint modern ráhordóbusz-rendszer kapcsolódik hozzá. A nemolcsósága pedig relatív, abban a percben amikor a kapukat bekapcsolták a Gautrain sokkal feljebb került a vonzó közlekedési eszközök listáján. Hamarosan áttörő forgalomnövekedésről szóló híreket jósolok.
És hogy nekünk van-e e-toll kütyünk? Nincs. És szerintem nem is lesz még egy darabig, legalábbis addig biztosan nem amíg a kérdés a jó és tisztességes lenne kategóriából a muszájba nem kerül. Hiába a szabálykövetés igényünk ha nincs rá most se pénz se paripa se fegyver.
Frissítésként íme egy link, amin FAQ és "miért nem kell ez nekünk" összefoglaló (kiegészítve a nem hivatalos indokokat valami hivatalossal), valamint egy részletes térkép a kapuk elhelyezkedéséről és a fizetendő díjakról: http://www.aa.co.za/on-the-road/no-toll-gp/