Jogosítványt??
Bár azért nem olyan egyszerű jogosítványt szerezni mintha a piacon vennénk, a magyar szabályozáshoz képest mégis klasszisokkal könnyebb itt hozzájutni. Igaz, ez meglátszik a városi közlekedési kultúrán is :) A jogosítványszerzési procedúra szinte mindegyik elemében vannak eltérések a két ország között, a korhatároktól kezdve a kategóriákon át a vizsgák részletességéig. Lássuk!
Talán a legnagyobb különbség, hogy itt akár autósiskola nélkül is lehet jogosítványhoz jutni, a szabályozás ugyanis nem követeli meg az iskolák igénybevételét. Természetesen kezdőknek autós iskolába járni kifejezetten javasolt, de ha valaki önállóan el tudja sajátítani a vizsgakövetelményeket akkor annak sincs semmi akadálya. Nem kell iskolai közvetítés a vizsgákra jelentkezéshez, és a vezetési gyakorlatot is lehet más módon teljesíteni. Nincsenek kötelezően előírt levezetendő óraszámok sem :)
Legelső lépésként természetesen az elméletet kell kipipálni. Vizsgára jelentkezni csak és kizárólag személyesen lehet a vizsgacenterekben, ahogy a szemvizsgálatot is csak az ottani orvosok végezhetik el. Persze lehet menni magán szemorvoshoz is sok pénzért, de a centereken kívüli orvosok igazolását nem fogadják el. A klasszikus szem-teszten kívül más egészségügyi előírás nincs... A vizsgához egy meglehetősen soványka könyvet kell áttanulmányozni, abban vannak a magyarázatok és képek is, és ez alapján készülnek a "trükkös" vizsgakérdések is. A legtöbb vizsgacenterben már elektronikus vizsgáztatás van, de néhol még papír alapon dolgoznak.
A sikeres elméleti vizsga után egy ún. tanulójogosítványt (learner's license) állítanak ki. 125 ccm alatti kismotorra a korhatár 16 év, 4 kerekűre 3,5 tonnáig 17 év, 125ccm-nél nagyobb motorra és minden 3,5 tonna feletti járműtípusra pedig 18 év. Ennél korábban nem lehet jelentkezni. A learner's 2 évig érvényes, ennyi idő áll rendelkezésre a gyakorlati vizsgákat teljesíteni. Különlegessége pedig, hogy akinek tanulójogosítványa van, az bármikor vezethet forgalomban, amenyiben ül mellette egy érvényes jogosítvánnyal rendelkező személy. Ez persze motorokra nem érvényes :)
És akkor ezzel fel is fedtem az egyik legjobb és legveszélyesebb pontot: mindenféle előzetes gyakorlópályás készülődés nélkül ki lehet menni vezetni az utakra! Elég csak egy merész felnőttet beszerezni aki vállalja a felelősséget... vagy, egy havert akinek épp megvan a rendes jogsija de gyakorlata nem nagyon...
Aztán amikor a jelölt már úgy érzi, hogy végig tud menni a gyakorlati teszten mindenféle probléma nélkül, akkor egy újabb szemvizsgálat után kérhet magának vizsgaidőpontot. A vizsga három részből áll. Elsőként vannak ugye az elindulás előtti ellenőrizendő lista és társai kérdések, aztán a rutinfeladatok (parkolás, tolatás, kézifékes elindulás, stb) amiből mindegyiket teljesíteni kell, és ha ez is jól ment, akkor irány a forgalom. Nincsen előre meghatározott vizsgaútvonal, mindent a vizsgabiztos dönt el, ránézés alapján :) Ha pedig a forgalomban is minden rendben ment, röpke pár hét alatt ki is állítják a bankkártya méretű, biztonsági papírra nyomtatott, laminált jogosítványt.
A kategóriák sem azonosak, mert miért is lennének :) Kezdjük azzal, hogy itt nincs külön D, azaz buszos kategória, B+E és C+E helyett pedig EB és EC-t mondanak. Ha mindez nem lenne elég, a C1 kategória 16 tonnáig nemcsak teherautóra de buszra is jó, C-s jogsi csak 16 tonna feletti járművekre kell.
És, hogy mennyibe kerül mindez? Az elméleti vizsga állami díja R 108, a learner's R 60. Johannesbugtól 1 órányira egy csendes városban R 200 egy óra motoros vezetés és R 380 egy teherautós alkalom, míg Midrandban iskolai oktatással egybekötött elméleti vizsga R 1080, motoros jogsi további R 4500, teherautós plusz R 4500 (az utóbbi két csomagban foglalt levezethető órák számáról nincs információnk).
Néhány tanulós teherautó hasonló állapotban van, mint az alábbi kép a fiatalemberekkel: