2015. júl 01.

Urna kaland

írta: Afrikaland
Urna kaland

Már nagyon régóta vágytam arra, hogy valami különlegesben vehessek részt. Konkrét elképzelésem is volt e különlegessel kapcsolatban, melyet alig pár évben és alkalommal rendeznek csak meg Magyarországon, és nem sokaknak adatik meg, hogy a sűrűjében is részt vegyenek. Külön kell rá jelentkezni és szerencsés esetben van is még szabad hely, később oktatásra elmenni, majd aztán egy adott napon, mondjuk, hogy ingyen, nagyon korán reggeltől nagyon késő estig "robotolni" a közös cél érdekében.

2014 október 12-én meg is valósult a nagy álom, számlálóbiztosként vettem részt az önkormányzati választásokon. Nagyon örülök, hogy jelentkeztem, és hogy részt vehettem benne, mindenkinek szívből ajánlom aki csak egy kicsit is érdeklődik a választások adminisztációs része iránt. Izgalmas, érdekes, kiváló tapasztalat, nna! 

De hogyan lehet bejutni a biztosi körbe?

Nagyobb pártok esetében a sok szimpatizáns közül kerülnek ki a biztosok, akik a tapasztaltak szerint akár éveken keresztül mindig ugyanabban a körzetben, egymást már jól ismerve végzik adott napokon a feladatukat. Kis pártok mentén lehet leginkább csak belépni újonnan a buliba, akiknek még nincs sok regisztrált támogatójuk, és nincsenek olyan régen a palettán, hogy a kis létszám ellenére fel legyen töltve minden helyük. Az most érdektelen, hogy én melyik párton keresztül jutottam a leveshez, a lényeg, hogy feliratkoztam a levelező listájukra, és amikor kb 2 héttel a szavazás előtt még mindig embert kerestek, akkor írtam nekik, és napokon belül elrendeztünk minden formaságot.

Milyen formaságok?

Először is, ki kell tölteni és aláírni egy papírt, amit a párt helyi erős embere is aláír és továbbítanak az önkormányzathoz, ez lesz a hivatalos jelentkezés. Aztán pár nappal a szavazás előtt részt kell venni egy, a választási iroda által szervezett oktatáson, ahol elmondják a teljes szabályzatot, sok sok bla bla, amit szerencsére odaadnak egy füzet formájában is. A jeles napon pedig sok aláírás és ellenőrzés meg önellenőrzés meg egymás ellenőrzése mellett rengeteg szabályt betartva halad a munka.

Mit kell csinálni?

Nem sok opció közül lehet választani :) Van ugyebár a személyazonosság ellenőrzése, az aláírandó rész kikeresése, az ikszelős papírok átadása, és végül de nem utolsó sorban annak a figyelése, hogy senki ne szavazzon közösen, vagy hogy tényleg bedobják-e a papírt a dobozba, vagy esetleg valaki kiviszi a teremből. Ez reggel 6-tól zárásig, azaz este 7-ig így megy, amikoris csukódnak az ajtók és kezdődik a következő fázis, a számlálás. Nem mintha a nappali tevékenységek ne lennének izgalmasak, mert meglepő módon nem unatkozik az ember napközben sem, de este történik a "csoda" amikor az urnákat kinyitjuk, és a tartalmukat megszámoljuk. Ezt közösen végzi mindenki, a pártok által delegált vizsgabiztosok és az önkormányzattól jövő függetlenek az elnök és a jegyző felügyeletével. Nagy zsongás közepette, de viszonylagos nyugalomban szortíroztuk a papírokat, különválogatva őket minden szempont szerint, aztán minden kupacot legalább 3-szor, de van, hogy többször is átszámoltunk. Hümmögések, csodálkozások és nahátok jöttek innen is meg onnan is, de végülis befejeztünk mindent a szükséges időben. 

Hogy ne felejtsem, van még a csak párosával végezhető mozgó urnázás is.

Mi jár érte cserébe?

Az önkormányzati küldöttek pénzt kapnak, a pártoktól jövők pedig egy igazolás ellenében másnap, hétfőn szabadnapra jogosultak. Kivéve azt aki nem dolgozik, mert az ez utóbbit nem tudja érvényesíteni, ahogy én sem tudtam, mert csak 1 héttel később léptem be a céghez.

Enni lehet?

Igen, lehet, sőt, az önkormányzat ellátmányt is biztosít. Kaptunk kenyeret, margarint, felvágottakat, sajtot, üdítőt, ásványvizet, instant kávét, és persze műanyag eszközöket meg szalvétát az elfogyasztásukhoz. Én igazán meglepődtem, hogy ennyi mindent adtak, mert még csoki meg keksz is volt a csomagban, ha emlékeim nem csalnak :)

download_2.jpg

Szólj hozzá

választások Magyarország