2014. feb 18.

A hazai egészségbiztosítás ölelésében

írta: Afrikaland
A hazai egészségbiztosítás ölelésében

Meglepő lehet, de a mai napig szoros kapcsolatban élek és nagyon úgy tűnik, hogy maradok is a magyar állami egészségbiztosítással. A kapcsolat természetesen felbontható lenne, de komoly hátrányokkal járna számomra, így nem tettem. Lehet, hogy ki kellett volna lépnem, de jobbnak láttam maradni. Igen, otthon még mindig jobb biztosítottnak lenni, mint itt, akármilyen hihetetlen is ez az állításom. Az itteni helyzetről a 2013 októberi 'A dél-afrikai egészségbiztosítás mint olyan' című bejegyzésben lehet jobbnál jobb részleteket olvasni. 

A magyar TB azoknak a polgároknak nyújt szolgáltatást, akiknek van érvényés biztosítása. Ezt munkakorúaknak pl alkalmazásban a munkaadó által, vagy önkéntes befizetéssel lehet teljesíteni. Természetesen aki külföldre költözik, az kijelentkezhet a magyar rendszerből, hogy ne kelljen fizetnie, és ne is várják el tőle, hogy fizessen. A TB-t a NAV által felügyelt egészségbiztosítási alap számlájára kell befizetni, tehát ha valaki késedelembe esik, akkor azt a NAV prímán nyilvántartja és saját erős hatáskörében be is hajthatja az egyéneken. Mivel augusztus végén felmondtam a magyar állásomat, gondoltam, én is kijelentkezek, hogy ne legyen a nem fizetésből problémám. 

Első lépésként Budapesten a Teve utcai kirendeltségre mentem, ahol alig 15 perces sorbanállás és egy igen egyszerű kérdőív kitöltésé után egy ügyintézőhöz kerültem. A kérdőívben van egy olyan mező, hogy mi a fogadó országban a TB számom, és mivel itt ilyenem nincsen, üresen hagytam ezt a részt. Az ügyintéző persze rögtön kérte a számot, mondom nincs, mert ez itt Dél-Afrikában nem kötelező és nincs állami rendszer se. Ummm akkor nem fogadhatja el a papírt, vagyis elfogadhatja, de hiányosság miatt pótlást fognak kérni, merthogy az a szám nekik igenis kell. Ok, értem, de akkor ha valaki olyan országba költözik, ahol nincs állami TB akkor azok nem is tudnak ki/átjelentkezni? Hát ezt ő nem tudja pontosan, beszéljek a NAV-val, ők jobban tudják. Itt és itt találom meg őket és ha megkérdezheti miért költözöm oda? Pár szóban elmeséltem neki, mi a nagy történet, és egy óóó ezderomantikus!-sal búcsúztunk el. 

Másnap a Dózsa György úti NAV kirendeltségbe vezetett az utam, ahol sorszámszerzés után alig 10 perccel fogadott is az ügyintéző. Türelmesen meghallgatta, hogy mi a problémám, majd felvázolta a lehetőségeimet: 1. Nem csinálok semmit sem, de akkor a NAV keresni fog az emaradt befizetések miatt, tehát jó, hogy jöttem. 2. Kijelentkezem a teljes rendszerből, de akkor bla bla bla, a lényeg, hogy utána minimum 1 évig (vagy másfél? nem emlékszem pontosan) nem térhetek vissza mint biztosított. 3. Bent maradok a rendszerben, beadok egy papírt, hogy ezek után magamnak fizetem a járulékot, és a megadott kalkuláció alapján, havonta átutalom a megfelelő összeget a megfelelő számlára. Hazatértem után amikor alkalmazásba kerülök, akkor minden visszaáll a régi kerékvágásba.

Nem volt mit tenni, a 3-as opciót választottam, mivel az előzetes tervek szerint csak 1 évre jöttem ide ki, hazatérésem után pedig nem szeretnék kimaradni a jóból. Cserébe amikor látogatóba hazamegyek akkor bátran igénybe vehetek bármilyen vizsgálatot, mintha mindig is Magyarországon lennék és nem a világ másik felén. Ez elég jó dolog, mert ugyebár nincs afrikai biztosításom, tehát olyan finomságokra, mint pl nőgyógyászati rákszűrés vagy orvosi szemvizsgálat, perpillanat nincs a pénztárcámnak is megfelelő lehetőségem. 

Az otthon befizetett összeg persze itt semmilyen szolgáltatásra sem jogosít, úgyhogy az esetleges kezelések összegének kiküszöbölésére, de legalábbis utólagos visszaszerzésére egy balaeset és egy életbiztosítást kötöttem az egyik komolyabb nemzetközi biztosítónál. Nem nagy összeg, havi pár 1000 Ft, de probléma esetén legalább visszakapom a pénzemet és az otthon maradottak sem purcannak meg a lakáshitelemtől, ha elhalálozom. Ez a veszély nem fenyeget, a legdurvább ami eddig történt egy nátha volt meg egy kis fejfájás. 

A fizetendő összeg tavaly 6600 Ft, idén 6810 Ft havonta. Az adott hónapra vonatkozó pénznek a következő hónap 12-éig be kell érkeznie, és mivel a munkaviszonyom megszűnése után 45 napig még automatokusan biztosított maradtam, csak október közepétől kezdve kellett elkezdenem fizetni a pénzt. Ez pont jól is jött, mert novemberben intéztem ezt az ügyet. Idén januártól meg már az emelt összeget utalom, és hogy mindenki békében legyen és nyugodtan aludjon, puszban utaltam még egyszeri alkalommal 250 Ft-ot, az esetleges késedelmi kamatokra :)

Szólj hozzá

egészségbiztosítás hivatali