2013. nov 26.

Mi kell egy bloghoz? És ehhez?

írta: Afrikaland
Mi kell egy bloghoz? És ehhez?

Többen kérdezték már, hogyan csinálom, mi kell egy bloghoz, hogyan indultam el, miért ez a címe és egyáltalán miért írok blogot? És különbenis :)

A legutóbbira a legegyszerűbb a válasz, azért írok blogot, hogy a családom és a barátaim és a véletlenül a guglin keresztül rám bukkanó olvasók értesüljenek a velem történő dolgokról. Sokkal egyszerűbb blogot írni, mint hatszázhuszonnyolc-ezerszer elmesélni mi van itt. Az sem mellékes, hogy a későbbiekben a blog mint egy élő emlékezet mindig elérhető lesz, akár a dédunokáim is olvashatják majd :) Abban is hasznos, hogy az eseményeket maximum 2 héten belül leírom, így az emlék nem kopik, nem felejtődik el semmi és még a hangulatot is fel tudom idézni :)

Hogyan indultam? Miért ez a címe? Amikor végleg eldöntöttük, hogy Dél-Afrikába költözöm, szinte napokon belül felmerült egy blog indítása, fenti indokokkal. A blog címét én találtam ki, és még májusban lefoglaltam magamnak a blog.hu rendszerében. A címet többféleképpen is lehet olvasni, a látogatóra bízom, hogy most afrika-land vagy afri-kaland vagy afrika-kaland -ként értelmezi a címet. A cím szerintem egyértelmű, Dél-Afrikai életemmel kapcsolatos dolgokról szól. Kaland ez az egész, plusz egy jó nagy adag befektetés a jövőmbe. Mivel már több mint egy éve itt vagyok, és sok meglepetésben volt eddig is részem, tudtam, ha tartósan ide költözöm, lesz még részem bőven meglepetésekben és nem fogok unatkozni.

Mi kell a bloghoz? Téma, téma, téma, tematika, az igényeknek megfelelő blogmotor és idő a cikkek megírására. Témában szerencsére bővelkedek, a tematika pedig az, hogy hetente három bejegyzést készítek, egyet az előző hétről összefoglalónak, kettőt pedig a témalistámból. Ettől az előző két hetet leszámítva nem is tértem még el, a hazautam egyik nagy tanulsága pont ezzel kapcsolatos: rettentő időigényes dolog a blog írása. A téma lista folyamatosan bővül, mondhatni dúskálok, de mégsem írok többet, mint három egy héten, hogy kiszámítható legyen, és hogy ne fulladjak ki idő előtt valamint, hogy tartani tudjam a heti mennyiséget is. A heti összefoglalók során mindig találok új írnivalót, mert ahogy írok, több bekezdés nagyon hosszúra sikerül. Ilyenkor aztán visszavágom emészthetően rövidre, és később készítek belőle egy külön posztot. Ha mégis kifogynék akkor pedig a blog előtti időkből is van bőven mit szemezgetnem. 

A cikkek írása elég sok időt elvesz, nem elég kitalálni, hogy mit írok majd, hanem azt szavakba is kell önteni, méghozzá oly módon, hogy az kellemes, emészthető, olvasmányos legyen. Fontos a bekezdések tagolása, ne legyen túl csapongó, összevissza, fontos a rendes megfogalmazás, a helyes írás. Nem tudom, hogy Edit Néni a volt magyar tanárom olvassa-e a blogot (olvashatja is akár mert elküldtem neki a linket), remélem igen, és mégjobban remélem, hogy nem forgatja nagyon a szemét sem ő sem senki nálam sokkal nyelvészebb lélek.

A helyesség érdekében a bejegyzéseket pihentetem pár órát, aztán elolvasom őket még egyszer, esetenként többször is. Kijavítom amit kell, pl átírok mondatokat, megpróbálom elkerülni a szóismétléseket és ha valamiben nem vagyok biztos akkor megnézem guglin, melyik a helyes írásmód. Ennek ellenére persze véletlenül maradhatnak benne hibák, vagy szavak amiket direkt úgy írok, ahogy. A lényeg, hogy odafigyelek, ami plusz idő, különösen amikor gójákról és kesejűkről van szó :)

Nekem az is fontos, hogy ahol lehetséges, ott linkeket tegyek a bejegyzésekbe, mintegy alátámasztandó, színesítendő a mondanivalómat.

Blogmotornak egy magyar motort választottam, a blog.hu rendszerében minden megvan ami nekem kell vagy azt hiszem, hogy kellhet. Kényelmes, egyszerű, könnyen kezelhető. Külföldi motorokat az alábbi cikkek alapján lehet választani:

http://blog-software-review.toptenreviews.com

http://startbloggingonline.com/blog-platform-comparison-chart/

Technikai feltétel, hogy legyen internet az írás idején, és, hogy az eszköz amin a blog íródik, megfeleljen a blogmotor képességeinek. Én például tableten írok, laptopom nincsen, de a blog.hu-n nincs minden funkció tabletre optimalizálva, így sajnos vannak dolgok, amihez igenis PC-re vagy laptopra van szükségem. Szerencsére elég kevés ilyen dolog van, de pl a blog és a Facebook összekötése valamiért nem ment tabletről. Laptopon összelinkeltem őket és azóta kíválóan működik a kapcsolat.

A blogot segítendő érdemes létesíteni egy külön Facebook oldalt. Ez lehet egy teljesen új oldal vagy egy aloldal a személyes fiókunkban. Én ez utóbbit választottam. Nyitottam továbbá egy Google Analytics (GA) fiókot is, ami a blog teljes mozgását rögzíti és értelmezhető módon prezentálja. A blog.hu-nak is van saját statisztikája, de a GA-féle követés sokkal részletesebb. Városra lebontva tudom például, hogy honnan olvasnak, milyen hálózatot használnak vagy milyen keresőszavakkal találtak rám az olvasók. Én csak mint érdekességet, kizárólag magamnak használom a GA-t, de ha valaki pl hirdetni szeretne vagy nem magánblogja hanem profi pénzkereseti oldala van, annak nagyon sok hasznos segítséget és tippet ad. 

Bármilyen blog indítása előtt és a blogmotor választásakor is különösen átgondolandó a blog várható közönsége és a bejegyzések jellemző típusa. Nem mindegy, hogy magyarul vagy idegen nyelven akarunk írni, vagy, hogy szöveges vagy fotóblogot indítunk. 

Kik olvasnak? A család természetesen, plusz a kíváncsi barátok, és legalább egy Google által küldött vendégem is volt, aki a száraz levegős cikkel talált meg. Offline olvasóm is van, Nagymama, akinek Anya szolgáltatja a nyomtatott papír alapú blogot. 

Bárkinek nyugodt szívvel ajánlom a blog írást, mert bár sok idő, de jó szórakozás, és nagyon nagyon jó érzés amikor valaki azt mondja: olvastam az xyz cikket blogodon és az lenne a kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy... :)

Szólj hozzá

bloginfó Dél-Afrika