2013. okt 14.

Kicsi kocsi avagy egy autóvásárlás részletei

írta: Afrikaland
Kicsi kocsi avagy egy autóvásárlás részletei

Hosszas nézelődés és sikertelen keresgélés után kiérkezésem utáni első héten végre találtunk egy autót, ami minden szempontból megfelelőnek tűnt. Kis autót kerestünk, alacsony fogyasztással, kellően erős motorral, viszonylag fiatalt, hogy ne kelljen sokat szervizelni, de az ára se legyen túl sok, maximum 80-90 ezer rand. 

Egyik nap André nagy somolygások közepette jött haza, végtelenül örülve, hogy végre megvan _A_ kocsi. Rátaláltunk egy jó árazású, tetszetős, látszólag hibamentes, 3 ajtós, fekete, 2007-es Nissan Micrára. Egy ismerőse aki a közelben dolgozik, és bízunk az autós értékítéletében, szintén jóváhagyta az autó műszaki állapotát. Két napra rá kora reggel bepattantunk hát André autójába, és kicsit több mint egy órányi autózás után, Johannesburgtól délre, Vereeniging-be mentünk. Ez amolyan autókereskedő város, aki használt járművet szeretne, jobban teszi, ha idejön. Minden sarkon kereskedés, milliónyi autó, motor, kamion...

A tesztvezetés jól sikerült, apróbb hibákat leszámítva minden szuperül működik. Sajnos a csomagtartóban egy elem elszabadult, így folyton zörög, olyan hangja van, mintha nyitva lenne a csomitartó, és a sofőr ülés oldali szék előrehajtó gomb le van törve. Ezt leszámítva más problémát nem észleltünk. Azóta kiderült, hogy néha csúszik a kuplung, más csontváz nem bukkant még fel, pedig hajtottuk rendesen. 

Mivel André hitelképességi vizsgálatát már előző nap elvégezték, rögtön nekiláttunk a papírmunkának. Elkészült a szerződés, a biztosítások, pár dolog a későbbi regisztrációhoz, illetve, ezeknek elektronikus változata is. Volt, amit tollal, volt, amit digitálisan kellett aláírni. A kereskedő két év garanciát adott a motorra, egy külön, általa nyújtott biztosítás keretében. Ezen felül persze nekünk is kellett biztosítást kötni, anélkül nincs üzlet. 

Alig fél óra alatt elkészültünk mindennel, papírok rendben, autó rendben, kulcsok a kézben, irány haza! :-) 

Ideiglenes forgalmiként a kereskedő a hátsó csomagtartó belső oldalára egy hivatalos papírt ragasztott fel, ami többek közöt tartalmazta, hogy mikor történt az adásvétel, meddig érvényes az ideiglenes forgalmi valamint a műszaki vizsga. Enélkül nem mehet ki eladott autó a kereskedésből, egyrészt, mert ezt mondja a törvény, másrészt, mert ha kiderül, hogy nincs ott, büntetés várható. Ez a papír használt autók esetében nem annyira kritikus, de első vásárlásnál fontos szerepe van, mert addig, amíg nem kap rendszámot az autó, ez a "rendszám". Ha nincs ilyen felragasztva, vagy fel van, de lejárt, és nincs rendszámod, akkor bizony a rendőr jól megbüntethet. Téged is és a kereskedőt is. 

A regisztrációra 21 naptári nap áll rendelkezésre. Ez idő alatt lehetőleg a hivatalos lakhelynek megfelelő ilyen ügyekkel foglalkozó irodába kell befáradni, és ha mindenből elég az alapverzió, akkor kb 400 Rand kifizetése után minden készen is van. Ha nem a lakóhelynek megfelelő államban történik az ügyintézés, vagy konkrét rendszám igény van pl beast 001, akkor természetesen többe, akár többszörösébe is kerülhet minden. Az ügyintézés végeztével kap a delikvens egy hivatalos, vízjeles papírra nyomtatott törzslapot, rajta a forgalmival és a rendszám számával. 

A forgalmin jóval kevesebb információ van, mint nálunk, pl évjárat, szín, nincs. A papírt gondosan meg kell őrizni, a bal alsó sarkában lévő korongot pedig kivágni és a szélvédő bal alsó sarkánál lévő tartóba helyezni. Ez mindig ott kell legyen, ezt nézik a rendőrök és más esetekben is szükség lehet rá. A forgalmi egy évig jó, következő évben hasonló összeg befizetésével újabb évre szóló papírt kap az ember. Műszaki vizsgálat nem szükséges ilyenkor, az csak tulajdonosváltás esetén kell, és alig 1 hónapig érvényes.

A kézzel fogható rendszám készítése egy külön, az állam által jóváhagyott helyen történik. Itt a hivatalos papír ellenében fém vagy műanyag alapú rendszámot készítenek, ha nincs sor, akkor kb 15 perc alatt. Egy pár műanyag rendszám 250 Rand, a fém többe kerül. Az én autómnak még nem kötelező tartozéka a rendszámtartó mizé, a 2012 óta forgalomba helyezett autókon már muszáj, hogy legyen ilyen szerkezet. Mivel az enyémen nincs, szupererős két oldalán ragasztó ragasztóval oldottuk meg a felrögzítést :-) 

És akkor a piszkos anyagiak pár szóban. 125.000 futott km, apró karcolásokkal de alapvetően sérülésmentes, 2007-es kiadású 1.5-ös dízel Nissan Micra 74.500 Rand. Bár otthoni mércével nézve szerintem kicsit drága, itt nagyon jó vételnek számít a szerzeményünk.

Vezetni pedig? Élvezet!!! :-) 

 

Szólj hozzá

autó hivatali Dél-Afrika