2013. dec 11.

Benzinkúton

írta: Afrikaland
Benzinkúton

"És amikor tankolni mész akkor nehogy kiszállj a kocsiból mert nagyon nagyon veszélyes!!! És mindig adj nekik borravalót!" hangzott a félelmetes jótanács a már itt dolgozó kollégáktól. Sejtem honnan jön ez az egész, hiszen egy benzinkút elvileg mégiscsak támadás veszélyesebb mint 130-al az autópályán, de nem tudom, hogy közülünk kinek volt valaha is rossz tapasztalata, mert normálisnak tűnő benzinkúton, márpedig a legtöbb ilyen, nem veszélyes kiszálni, és ami a legjobb, nem is kell! Néha viszont muszáj...

Olyannyira nem kell kiszállni, hogy mi földi halandók nem is tankolhatunk, nem vehetjük a kezünkbe azt a csodásan koszos és csúszós benzinpisztolyt, az kizárólag a kutasok privilégiuma. Az indok igazán egyszerű, a lopások megelőzése végett nem lehet csak úgy üzemanyagot vételezni, a személyzetnek kiosztott mágneskártya vagy korong aktiválja a pumpákat és ők gondoskodnak arról is, hogy amit vettél, ki is fizesd. A kettő kombinációjaként még fizetni is a kocsiból kell, a kutas maga hozza oda a számlát, veszi el a készpénzt vagy adja a kezedbe a kártyalehúzót. Nagyon ritka az olyan eset amikor megkérnek, hogy a pénztárnál fizess, pl ha probléma van a banki mobil internetkapcsolattal. A pénztár is legtöbbször csak egy kis ablakocska, a kút épületébe igen ritkán kell bemenni. Persze be lehet menni, ha venni szeretnénk valamit, de ha csak tankolni akarunk, akkor nem szükséges. 

A borravalóval kapcsolatban André annyit mondott, hogy ha csak tankolok, nem kell adni semmit sem. Ha lemossa az ablakot, vagy valami egyéb extrát kérek tőlük, akkor természetesen jár a borravaló. A mértéke pár Rand csak, annak is nagyon örülnek. Ha pl 5R-ot adok nekik, akkor már nagyon széles a mosolyuk.

Mikor muszáj kiszállni? Ha pl venni akarunk valamit a kisboltban, vagy enni szeretnénk, netán feltölteni a telefonunkat, vagy áramot vásárolunk az elektromos berendezéseinknek a feltöltős mérőbe. Számláért mint említettem, nem kell bemenni, mert a benzinkutak kártyaleolvasói nagyon nagy százalékban olyan cetlit nyomtatnak, amin rajta van, hogy hány litert tankoltunk, hol és miből. Ennél részletesebb papírért vagy áfás számláért természetesen be kell fáradni az üzletbe. 

A kutakat több csoportba lehet osztani. Egyrészt ott vannak a klasszikus üzemanyag-üdítő-csoki-kávé miegymás kisméretű kutak, ahol mindig van még krumpli, pap, olaj, tej, valamint faszén és tüzifa is a grillezéshez. Ezek általában kisvárosokban vagy nagyvárosok eldugott helyein talalhatóak. Jellemző, hogy bár nem a kút részeként, de általában van mellettük 1-1 üzlet pl hentes, pizzafutáros pizzasütöde, szendvicses. A következő kategória amikor a kút szerves része egy étkező is. Ez lehet McDonalds, Whimpy, Steers (hamburgeres lánc), de akár a hálózat saját márkájú evős részlege is. Itt már a kisbolt is szélesebb kínálatot nyújt. Ezek a kutak az autópályák mellett, vagy a nagyobb városokban valami központi helyen vannak. Az igazán nagy kút esetében pedig már annyi minden van a kút körül, hogy az szinte csak díszletnek tűnik, pedig elsősorban tankolni állnak meg itt az emberek. Ez a típus ritka, csak fontosabb útvonalak kereszteződésében találhatóak meg. Ilyen pl az a komplexum is ami Harrismithben van, ami pedig Johannesburg és Durban felé félúton, két autópálya találkozásánál fekszik. Hatalmas a kút forgalma, 28-32 tankolóhellyel dolgoznak, mellette pedig legalább tízféle étterem-gyorsétkezde van. 

Előfordul az autópálya mellett lévő kutaknál, hogy vevőcsalogatónak tartanak valamilyen állatot. Ez amolyan extra attrakció, nem kell érte külön fizetni. Hallottam már tevés és alpakás kutakról, és a saját szememmel láttam vadállatosat illetve háziállatosat. A háziállatokat meg lehetett simizni, a vadállatokat persze nem. 

A személyzetet általában úgy kalkulálják, hogy csak nagyon ritkán kell több mint egy autónyi időt várakoznod, és mindig van valaki aki azonnal melletted terem amikor begurultál a tankoló pozícióba. Szinte az összes kutas fekete, alig látni indiait vagy fehér embert mint dolgozót. 

A biztonság érdekében természetesen nem túl praktikus este sötétben tankolni, pláne nem egyedül, vagy ha elhagyatottnak tűnik a terület és nincs egy tankoló autó sem. 

Az üzemanyag árakat az állam határozza meg, amik az otthon szokásos heti meghirdetéssel szemben csak havonta egyszer változnak. A változás minden hónap első keddjén éjfélkor esedékes, akkor kell a mérőórákat átállítani. Nagyobb árcsökenések esetében az utolsó napokban az emberek visszafogják a tankolásaikat, és szerdán rohamozzák meg a kutakat, vagy ami sajnos a jellemzőbb, hogy ilyenkor keddenként dugig van az összes benzinkút, és mindenki csurig tölti a kocsiját-kamionját-buszát-traktorját-motorját.

Az üzemanyag adótartalmát az alábbi link mutatja: http://www.shell.com/zaf/products-services/on-the-road/fuels/petrolprice.html, az utóbbi árváltozásokat pedig itt lehet megnézni: http://www.aa.co.za/on-the-road/calculator-tools/fuel-pricing.html. Külön árakat határoznak meg a partmenti és a belső területekre, amit a költséges szállitási díj indokol. 

Most nagyjából 320 Ft egy liter benzin, ami olcsónak tűnik Magyarországhoz képest, de ne feledjük, hogy itt sokkal sokkal nagyobbak a távolságok és mindenhova csak autóval lehet menni. Otthon azért lehet biztonságban gyalogolni vagy tömegközlekedni vagy biciklizni egy jót. 

Szólj hozzá

autó benzinkút Dél-Afrika