2014. dec 17.

Posta para

írta: Afrikaland
Posta para

Ha az ember lánya el szeretne küldeni egy klasszikus levelet (vagy esetleg csomagot) ából bébe, akkor ugyebár elmegy a postára: befárad a hozzá legközelebbi levélfelvevő egységbe, vagy ha van bélyege, akkor azt felragasztja, és a levelet bedobja egy ládába, amit szabályos időközönként az alkalmazottak kiürítenek. Azokban az országokban, ahol a postaszolgáltatást liberalizálták, ott persze több, egymással is versengő szolgáltató közül választhat (az ember lánya), de alapvetően akkor is egy postára megy, csak éppen a számára szimpatikus cég "üzemét" látogatja meg. Dél-Afrikában nem liberalizált a piac, vagy csak jól titkolják, és a South African Post Office, azaz SAPO feladata (lenne) a levelek kézbesítése. Jó sok helyen lehet levelet feladni és ládák is vannak mindenfelé elszórtan, kb felükön még az ürítés gyakorisága is szépen ki van írva, tehát a lehetőség adott.

Sőt, 2013 márciusában ki is próbáltam a szolgáltatást: az egyik fokvárosi utam során vettem képeslapokat, amiket bár már nem Fokvárosban, de pár nappal később mindenféle gond nélkül feladtam egy postán. A lapok nagyon hamar, mindenki legnagyobb örömére és elégedettségére szerencsésen meg is érkeztek a budapesti családtagokhoz. Ez a szép emlék meg is maradt, így amikor az esküvői meghívókat készítettük, 3-5 napos szállítási idővel kalkuláltunk. 

Ott kezdődik a probléma, amikor kiállod a közepesen hosszú sort, megkapod a bélyegeket, megmutatják, hogy miután felnyálaztad a borítékokat, hova kell bedobni a levelet (mert ő nem veszi át, azt neked kell bedobni egy gigantikus hengerbe), majd amikor boldogan, dolgod végeztével elköszönsz, akkor utánad szólnak, hogy jja, amúgy sztrájk van, és bár nyugodtan bedobhatom a leveleket, de tegnap volt ürítés, aminek tökre örülnek, mert előtte másfél hétig senki sem jött (napi kétszer kéne elvigyék a leveleket btw), szóval sajnos nem tudják mikor jön megint a levél-elvivős ember, de ha jönne is, akkor sem tudják, hogy mikorra ér célba a levelem, mert a levélfeldolgozóban is sztrájk van, szorri. Próbáljam meg valami privát cégnél. Mindezt az esküvő előtt másfél hónappal, amikor a meghívóknak kb 1 héten belül el kellett volna érnie a cimzettekhez, a magán cégek pedig...

... 100 Rand alatt (~ 2200 Ft) nem visznek el levelet. Ha mégis őket választom, akkor akár másnap célba ér a küldeményem, de nincs senki más, aki a postai árakon és sebességgel elvinné azt, amit szeretnék és oda, ahova kell. Mivel pont nem volt a 15 meghívó elküldésére extra 35.000 Ft-unk, szépen bedobtam a felbényegzett leveleket a hivatalos ládába-toronyba, amit ugyebár hívhatnánk nagy fekete lyuknak is ezek után...

Bár a postának nincs versenytársa (értsd azonos szolgáltatás azonos áron), a magáncégek között igen szép verseny van kialakulóban. A legtöbbjük csak bizonyos területeket fed le a nagyvárosok mellett, de páran már az egész országba szállítanak. 100 Rand körüli a beugrós szint, a felső határ pedig a csillagos ég. A DHL igen cseles, külön hálózatfélét üzemeltet. A nagyobb bevásárlóközpontokban vannak a PostNet fiókok, ahol a DHL flottájára alapozva, másik PostNethez vagy extra drágán akár megadott címre is kiszállítanak mindent. 

A leveleim végül 3 hét elteltével kezdtek el felbukkanni, és kb 1 hónap után mindenki megkapta a hivatalos meghívóját is. Igaz, hogy addigra már kénytelenek voltunk mindenkit felhívni, de végsősoron nincs miért panaszkodnom, mindenki megkapta a szépséges, kézzel készített meghívót :)

snail.jpg

Az esküvős mizéria után sokáig eszünkbe sem jutott a posta, egészen addig, amíg a hazaköltözéssel kapcsolatosan el nem kezdtünk azzal foglalkozni, hogy az esetlegesen a konténerből kimaradó, de a bőröndbe mégsem férő cuccokat hogyan küldjük haza. A DHL árait már tudtuk, akik még a reptéri extra drága plusz bőrönd áránál is drágábban fuvaroztak volna, így a rossz emlékeink ellenére ismét adtunk (volna) egy esélyt a postának. Az internetes katalógusukból nagyon könnyen ki tudtam keresni az opciókat és az árakat, és mivel az év eleji sztrájknak áprilisban vége lett, nyugodtan raktároztuk el a tudatunkban, a posta ezúttal jó lesz. 

Ott kezdődik a probléma, amikor eljön az idő, hogy ténylegesen utána érdeklődj magától a postai alkalmazottól, hogy mennyibe is kerül az általuk használt szállítódoboz, hogy melyik szállítási kategóriát javasolja választani, és, hogy általában mennyi idő alatt érnek a csomagok Európába, és miután mindenre szépen válaszolnak, és nyomtatott katalógust is kapsz, akkor mintegy mellékesen megjegyzik, hogy bár szívesen eladják nekünk a dobozokat, de amúgy pár hete nem vesznek át semmilyen csomagot, külföldre menőt aztán meg pálne nem, mert éppen sztrájk van, és a nemzetközi termináljuk egyáltalán nem fogad és nem továbbít csomagokat. A többi sem, de a külföldi terminál még annál is jobban nem. Próbáljam meg valami privát cégnél. Mindezt nemsokkal a konténer indulása előtt, amikor már azt hitted, hogy nagyjából készen vagy a behajózandók összeválogatásával, de hála nekik, mégsem, mert újra át kell menni minden cuccon, hogy mi az, amit még tudsz nélkülözni pár hónapig. 

Az augusztus elején indult sztájk október végefelé kezdett oldódni, majd november végefelé lett teljesen vége (olvasnivaló itt és itt). Különösen ajánlom az első linken található, valódi helyzetet ábrázoló fénykép megtekintését, kicsit olyan, mint a lenti kép. Az egyes fiókok helyreállításáról és a szolgáltatás beindulásáról szóló részek is tanulságosak...

img_1508_81991.jpg

Természetesen a gyerekek sem örülnek a dolognak :D

santa.png

Szólj hozzá

posta sztrájk hivatali Dél-Afrika